Cloudstrategie onderzoek van HashiCorp: 76% van organisaties heeft multi-cloudstrategie doorgevoerd

Redactie WINMAG Pro
Resultaten laten zien dat tekort aan cloud skills, security en overschreden budgetten uitdagingen zijn

HashiCorp®, aanbieder van multi-cloud infrastructuur automation software, heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van haar eerste onderzoek naar de status van multi-cloudstrategie “State of Cloud Strategy”. Hieraan werkten meer dan 3,000 IT-professionals wereldwijd mee; ze beantwoordden vragen over de status van cloud-adoptie, uitdagingen en belemmeringen, het effect van de pandemie op cloud-adoptie en meer. 

"Het multi-cloud tijdperk wordt gedreven door digitale transformatie, zorgen over kosten en organisaties die vendor lock-in willen vermijden. Meer dan de helft van de respondenten van ons onderzoek heeft al zakelijk voordeel ervaren door hun multi-cloudstrategie", zegt Armon Dadgar, co-founder en CTO van HashiCorp. "Niet alle organisaties zijn er echter in geslaagd om multi-cloud te operationaliseren, als gevolg van een tekort aan vaardigheden, inconsistente workflows tussen cloudomgevingen en teams die in silo's werken."

Cloud-adoptie: meeste organisaties werken al met multi-cloud

Uit het onderzoek blijkt dat multi-cloud in grote mate het standaardwerkmodel is voor IT-organisaties van elke omvang, in alle regio's en in elke branche, waarbij 76% van de respondenten aangeeft dat hun organisatie al een multi-cloudstrategie heeft ingevoerd. Uit de antwoorden blijkt ook dat dit aantal over twee jaar naar verwachting zal stijgen tot 86%. 
53% van de respondenten is van mening dat een multi-cloudstrategie heeft bijgedragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen van de organisatie, waarbij grote organisaties momenteel de meeste waarde zien in multi-cloud.

Digitale transformatie (34%) werd door de respondenten genoemd als het belangrijkste argument voor de overstap naar multi-cloud, gevolgd door het vermijden van vendor lock-in (30%) en besparingen (28%). Digitale transformatie scoorde het hoogst bij grote organisaties in Latijns-Amerika en Azië-Pacific en binnen de sector financiële dienstverlening.

Van de drie grote publieke cloud, is AWS de belangrijkste cloudaanbieder die door de respondenten wordt gebruikt (88%). De respondenten verwachten dat hun gebruik van AWS in de komende twee jaar gelijk zal blijven. Microsoft Azure staat op de tweede plaats (74%), terwijl Google Cloud op de derde plek staat (64%).

Cloud-uitgaven 

Cloud budgetten verschillen per bedrijfsgrootte, sector en regio. 40% van de ondervraagde organisaties geeft jaarlijks tussen 
US$ 100.000 en US$ 2 miljoen uit aan de cloud, terwijl 27% van de organisaties er jaarlijks minder dan US$ 100.000 aan uitgeeft. 18% van de organisaties geeft tussen de US$ 2 miljoen en US$ 10 miljoen uit, en 15% geeft jaarlijks meer dan US$ 10 miljoen uit.  

Wat investeringen van meer dan $10 miljoen betreft, is er een duidelijk verschil tussen de afzonderlijke sectoren. In de sector consumptiegoederen en detailhandel is 14,11% van de bedrijven van plan $10 miljoen of meer uit te geven, gevolgd door entertainment en media (13,64%), financiële dienstverlening (8,89%), gezondheidszorg (8,2%) bedrijven uit de sector software en services (7,1%) en de overheidssector sluit de lijst met 5,6%.

39% van de respondenten zegt de geplande budgetten voor cloud overschreden te hebben, meestal vanwege veranderende prioriteiten (29%) of vanwege onverwachte behoeften in verband met de pandemie (21%). Organisaties met grotere cloudbudgetten hebben vaker een Cloud Center of Excellence (CCoE), waarbij 66% van de organisaties met een jaarlijks cloudbudget van $5 miljoen tot $50 miljoen er een had.

Uitdagingen en belemmeringen: zorgen over kosten en skills

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat de cloud - en multi-cloud in het bijzonder - cruciaal is voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen, komen er ook punten van zorg naar voren.

De uitdagingen en belemmeringen variëren per regio, branche en bedrijfsgrootte. De grootste belemmeringen voor multi-cloud strategieën zijn gerelateerd aan kosten (51%), zorgen over security (47%) en het gebrek aan in-house skills (41%). Ook hebben organisaties moeite om multi-cloud te operationaliseren. Belangrijkste redenen daarvoor zijn tekort aan vaardigheden (57%), budgetbeperkingen die van invloed zijn op personeel (27%), inconsistente workflows in cloudomgevingen (33%), teams die in silo's werken en slechte samenwerking of te complexe processen (29%).

Security: zowel stimulans als rem voor cloud-adoptie
Uit de onderzoekresultaten blijkt dat cloud security zowel een stimulans als een belemmering is voor de overstap naar multi-cloud. De belangrijkste zorgen op het gebied van cloud security hebbben betrekking op de bescherming van data en privacy (40%), datadiefstal (33%) en compliance met regelgeving (31%).

Het tekort aan personeel en skills (26%) staat bovenaan de lijst van belangrijkste uitdagingen. Daarna volgen gebrek aan tooling en real-time inzicht (elk 12%).

Invloed pandemie

Er zijn enkele verrassende resultaten met betrekking tot de effecten van de COVID-19 crisis op cloud-adoptie. 46% van de respondenten zegt dat de pandemie de overstap naar de cloud niet versneld heeft, terwijl 54% van de respondenten verklaarde dat COVID-19 enige invloed had op hun timing voor de overstap naar de cloud. 19% gaf aan dat de impact gering is en dat de inspanningen met zes tot twaalf maanden zijn versneld, en 26% gaf aan dat de impact matig was en de inspanningen met één tot twee jaar zijn versneld. 9% van de organisaties zegt dat de pandemie hun cloud-inspanningen met meer dan twee jaar versneld heeft.

De belangrijkste infrastructuur-initiatieven die werden versneld als gevolg van COVID-19 zijn infrastructure as code (49%), container orchestration (41%), compliance & governance en netwerkinfrastructuur automatisering (elk 33%).

Opvallend was echter ook dat de COVID-19 situatie bij 39% van de respondenten het gebruik van open source software deed toenemen.

Methodologie 

De HashiCorp Cloud Strategy Survey werd uitgevoerd in februari 2021. HashiCorp bereikte ~300.000 mensen via opt-in e-mailadressen die het bedrijf had. Om reacties aan te moedigen, werd een beloning aangeboden. Er werden 3.205 reacties ontvangen, hoewel niet alle respondenten alle 34 vragen beantwoordden. De respons per locatie was als volgt: Noord-Amerika (39%); Europa, Midden-Oosten en Afrika (34%); Azië-Pacific (20%) en Latijns-Amerika (6%) (ongelokaliseerd 1%).

Bronnen voor meer informatie:
State of the Cloud Strategy Survey: https://hashi.co/3yCjG27 
Blog: https://hashi.co/37AuD8C


 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie