Apple verlengt productiecyclus iPhone

Apple verlengt productiecyclus iPhone

Peter Güldenpfennig
We zijn gewend dat Apple om de twee jaar een volledige nieuwe iPhone introduceert. Daar komt mogelijk verandering in.

De markt voor smartphones is een lastige. Apple en Samsung regeren terwijl andere partijen als Huawei, HTC en een grote hoeveelheid Chinese merken ook van deze markt willen profiteren. Dat leidt tot een constante stroom aan nieuwe modellen smartphones waaraan met name Samsung schuldig is. Zij zijn echter al gestopt met de verkoop van de vele budgettoestellen die zij in hun portfolio hebben. Nu verandert ook Apple haar strategie.

Apple wil driejarige cyclus

Volgens het Japanse Nikkei wil Apple gebruik maken van een driejarige cyclus om nieuwe iPhone modellen te introduceren. Nu wordt de iPhone nog om de twee jaar vervangen door een nieuw model. Deze beslissing zou het bedrijf nemen omdat de ruimte om te innoveren met smartphones bijzonder klein is geworden.

Het verlengen van de cyclus voor nieuwe iPhone-modellen heeft mogelijk negatieve gevolgen voor Aziatische bedrijven die zwaar leunen op de productie van iPhones. Wel zal dit de receptie van nieuwe iPhones mogelijk verbeteren. De laatste jaren kreeg Apple immers al kritiek te verduren dat er te weinig werd geïnnoveerd met de iPhone. Door de cyclus te verlengen heeft Apple de mogelijkheid om functies toe te voegen die ook daadwerkelijk vernieuwend aanvoelen.

Lagere verkoop iPhone

Apple verwacht dat de verkoop van het aantal iPhones niet die van 2015 gaat overstijgen. Vorig jaar verkochten ze rond de 230 miljoen iPhones. Dat komt mogelijk door een verzadiging van de markt. Wel introduceert Apple mogelijk een update van de huidige iPhone 6. Een volledig nieuw model kunnen we dan in 2017 verwachten.

Meer over Apple en de smartphones van 2016 lees je hier.

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter