Jerry Boezel: 'Het Nieuwe Werken in de cloud'

ronaldsmit
We kennen voip en saas. Virtuele telefooncentrales? Dagelijkse kost. Samenwerken aan een Office document is ook gemeengoed. Maar als je ál deze onderdelen samenvoegt in een totaalpakket met nog veel meer geïntegreerde extra’s, dán krijg je iets bijzonders! Welkom in de wereld van Siemens OpenScape Cloud Solutions.

Omdat een demonstratie veel meer zegt dan duizend woorden besluit directeur Jerry Boezel om een onderdeel te laten zien. Na ontvangst van een mail met uitnodiging opent na een klik op de link een browservenster. Naam invullen en aan de linkerkant van mijn scherm verschijnt een inschuifbaar chatvenster. Boezel verschijnt al snel in een nieuw venstertje in beeld, de webcam van z’n pc laat de enthousiaste directeur helder in beeld zien. Let wel: alles zonder installeren van speciale software, plug-ins of andere ingewikkelde zaken. Even later krijgen we zijn desktop te zien met daarop een PowerPoint-presentatie. En nadat hij toestemming gaf is de pc van Boezel ook door mij op afstand te bedienen. Kijk, dát is nog eens een remote desktop en zo kun je echt tijd- en plaatsonafhankelijk samenwerken.

Flexibel

Maar wát behelst het product nou eigenlijk? ‘Het is Communicatie as a Service (CAAS), een totaaloplossing voor basistelefonie, audio- en videoconferencing, Unified Communications en Collaboration en binnenkort ook Contact Centers, door Siemens gefaciliteerd op carrier-grade servers in redundante datacentra. Via carrier netwerken worden klanten veilig gekoppeld. Het geheel wordt op maat gesneden voor klanten door onze business partners en afgerekend per gebruiker per maand’, zo vertelt Boezel. De oplossing is gebaseerd op OpenScape, de leidende communicatie suite voor datacentra.

Wat het Siemens aanbod zo bijzonder maakt is dat klanten zelf kunnen aangeven welke onderdelen ze willen gebruiken. Zo kan de bestaande telefonieoplossing worden verrijkt met verschillende onderdelen uit de Cloud. Boezel: ‘Wij bieden een totaalpakket aan zonder beperkingen, dus met integratie van social media en coole apps voor smartphones en tablets met binnenkort de Call Swipe-feature en iPad-docking in speciale Siemens desktoptelefoons. Wij ondersteunen Windows en OSX en integreren in Microsoft Office, Google Apps en bijvoorbeeld Salesforce, SAP en Siebel. De transparantie tussen klant-eigen en cloudoplossingen is uniek.’


Met Siemens Openscape Web Collaboration zet je eenvoudig een 'remote session' op, waarbij je elkaars bureaublad kunt delen, kunt communiceren via chat en video en desgewenst de controle over de anders desktop krijgt.

Vertrouwen

Siemens OpenScape Cloud Solutions wordt aangeboden door gecertificeerde resellers die bekend zijn met hun klant en vaak al jaren met hen samenwerken. Dat geeft vertrouwen. ‘De implementatie, verfijning aanbrengen – denk aan Bring Your Own Device of speciale randapparatuur voor in de zorgmarkt –, altijd met raad en daad beschikbaar zijn en dicht bij de klant staan, zijn essentieel bij telecommunicatie. Het moet dus door een vakbekwaam persoon geïmplementeerd worden, ofwel door onze business partners. Voor ons zit ook daar een belangrijk onderscheid in. Ik zou het enorm tekort doen als ik zou zeggen dat het alleen CAAS is. Het is geen sprong in het diepe maar een bewezen totaaloplossing die samen met onze partners in nauw overleg met de klant tot stand komt’, vertelt Jerry Boezel.

Minder kosten

De markt is er klaar voor, denkt Boezel. Dankzij veel lagere instapkosten in vergelijking met traditionele koopmodellen en lage gebruikskosten (denk aan circa 10 euro per werkplek) is het een oplossing voor bedrijven van tien tot duizenden gebruikers, dus voor mkb en grootzakelijke gebruikers. ‘Organisaties kunnen nu bovendien zonder grote investeringen en lange implementatie trajecten nieuwe technologie introduceren die nodig is voor Het Nieuwe Werken. Een pilot kan starten zonder grote investeringen en zonder zware druk op de ict-resources. Het gevolg is dat een organisatie sneller efficiënt is en de medewerkers sneller gelukkiger.’ En met een enthousiast ‘Dát willen wij nou samen met partners voor onze klanten realiseren!’ besluit Boezel het interview.

Door: Ronald Smit

Ronald Smit | Redacteur

Ronald Smit reist de wereld af met zijn laptop en smartphone, op zoek naar verhalen. Zijn specialismen liggen bij  economische onderwerpen, handige ict-toepassingen en iPad-apps.

Bekijk alle artikelen van Ronald