Talk: Maud Holvast, Alcatel Lucent
Alcatel-Lucent heeft een duidelijke missie. Een bekende slogan van het bedrijf is ‘Realizing the Potential of a Connected World’. Het dekt de lading: Alcatel-Lucent zorgt ervoor dat mensen met elkaar in contact kunnen treden. Ze bieden hoogwaardige communicatie-oplossingen voor diverse doelgroepen, zoals dienstverle- ners, zakelijke klanten en overheidsinstanties. ‘Bell Labs, ons gerenommeerde Research & Development laboratorium voor innovatie, zorgt ervoor dat onze klanten en partners blijvend kunnen profiteren van vernieuwingen. De divisie Alcatel-Lucent Enterprise, waar ik leiding aan geef, richt zich op de zakelijke markt en biedt oplossingen op het gebied van UC, telefonie en netwerken’, ligt Holvast toe. Voor Alcatel-Lucent Enterprise beslaat de zakelijke markt het hele spectrum; van MKB tot grote multinationals en van onderwijs tot healthcare en overheid. Het bedrijf is succesvol actief in de Nederlandse markt in samenwerking met een aantal gecertificeerde business partners, waaronder NextiraOne, Koning & Hartman, KPN en Telecom Service Groep.
Toegankelijk, eenvoudig en intuïtief
OpenTouch is een communicatie-oplossing die ‘het nieuwe werken’ toegankelijk, eenvoudig en intuïtief maakt. Het OpenTouch-platform zorgt er voor dat medewerkers, onafhankelijk van hun communicatieprofiel en de devices die ze gebruiken, flexibel en zonder onderbrekingen kunnen communiceren. De software die dit mogelijk maakt is onder andere de OpenTouch Conversation-software (OTC). Holvast: ‘de OTC-software is eenvoudig als app te downloaden en te activeren op de iPad en vereenvoudigt communicatie middels chat, telefonie en video.’ OpenTouch is niet de enige UC-oplossing in de markt, maar weet zich op een aantal aspecten zeer te onderscheiden. ‘De meeste oplossingen ondersteunen meerdere devices (multi-device) en diverse media zoals telefonie, chat en video (multimedia). Daarnaast kun je vaak in groepen communiceren en documenten delen en bewerken (multi-party). Echter, niet alle oplossingen zijn gebaseerd op open standaarden (multi-standard), waardoor de communicatieervaring uiteindelijk tegenvalt. Conversaties moeten bijvoorbeeld onderbroken worden of opnieuw worden opgestart’, legt Holvast uit. De UC-oplossing biedt bovendien het onderscheidende ‘rapid session shifting’. Hiermee staat de technologie in dienst van de gebruiker en niet andersom. ‘Een voorbeeld hiervan is een OpenTouch-gebruiker die ’s ochtends naar het werk gaat en kan zien of zijn collega’s beschikbaar zijn voor een gesprek’, aldus Holvast. ‘Hij kan vervolgens de conversatie starten vanuit de auto met zijn smartphone. Als hij op de zaak komt, kan hij dit gesprek naadloos overzetten naar zijn tablet, PC of vaste telefoon. Indien gewenst kan hij vervolgens de conversatie omzetten naar video en documenten delen en bewerken met zijn collega. Dit kan allemaal heel gemakkelijk, intuïtief en zonder onderbrekingen.’
Deze innovatie heeft Alcatel-Lucent vooralsnog geen windeieren gelegd. De onderscheidende elementen van OpenTouch hebben geleid tot het winnen van diverse Awards, waaronder de ‘Best of Interop Award 2012’ voor Collaboratie.
Voor iedereen
In principe is OpenTouch geschikt voor alle bedrijven in Nederland die gemakkelijk en flexibel willen communiceren tegen een betaalbare en voorspelbare prijs. Kijkend naar de Nederlandse markt en de behoeften voor ‘het nieuwe werken’ dan dekt de oplossing het MKB en de grootzakelijke markt prima af, qua oplossing en expertise. ‘Alcatel-Lucent en haar business partners beschikken over OpenTouch demo-faciliteiten en we nodigen geïnteresseerden graag uit om bij ons of onze partners een demonstratie bij te wonen’, aldus Holvast.
De oplossing nestelt zich goed in een bestaande ict-infrastructuur. Dat komt doordat OpenTouch gebouwd is op open standaarden, waardoor bestaande systemen of applicaties geïntegreerd kunnen worden. Als iemand bijvoorbeeld al in een video- conferencing oplossing heeft geïnvesteerd, dan kan deze naadloos geïntegreerd worden binnen de OpenTouch-omgeving. Bovendien is OpenTouch, afhankelijk van de gewenste functionaliteiten, binnen enkele uren of enkele dagen in gebruik te nemen. Ook het beheer is volgens Holvast goed geregeld. ‘Het OmniVista-beheerplatform is vernieuwd en “gebruiker-georiënteerd”. Dat houdt in dat aanpassingen eenvoudig en logisch geïmplementeerd kunnen worden.’
Reacties
Alcatel-Lucent heeft het OpenTouch-platform dit jaar geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Daarvoor moesten eerst de nodige voorbereidingen getroffen worden, vertelt Holvast. ‘Omdat wij in een indirect model werken (samenwerken met gecertificeerde Alcatel-Lucent businesspartners) was het belangrijk om eerst onze partners te informeren en te trainen. Daarna zijn we samen de markt op gegaan. Om een voorbeeld te geven; in september organiseerde KPN haar ‘Let’s Talk Business’ klantenevenement. Daar hebben we samen met KPN veel klanten en prospects gesproken en onze oplossing gedemonstreerd.’ Volgens Holvast was de feedback zeer positief en kwamen er veel afspraken uit voort. ‘Resultaat is dat we nu gezamenlijk met onze partners de eerste OpenTouch-systemen verkopen en implementeren, naar volle tevredenheid.’
Belang
Oplossingen als OpenTouch worden steeds belangrijker. Dat komt voornamelijk door de gebruikers ervan: zij accepteren geen beperkingen meer en weten wat er allemaal mogelijk is. De grens tussen Enterprise-communicatie en consumenten-communicatie vervaagt. Alcatel-Lucent springt in op deze trend. ‘Professioneel en privégebruik liggen in elkaars verlengde en gebruikers verwachten dat hun smartphone of tablet op beide vlakken gebruikt kunnen worden’, aldus Holvast. Alcatel-Lucent staat niet stil. De plannen voor het komende jaar? Holvast: ‘OpenTouch staat als een huis en is klaar voor de toekomst. De erkenning en awards vanuit Frost & Sullivan, Interop en Nemertes bevestigen dat. Maar de markt staat niet stil en vraagt continu om vernieuwing en dus komen we in 2013 met veel belangrijke ontwikkelingen binnen het OpenTouch-platform, de OpenTouch Conversation-software en de diverse devices. Ook gaan we mee in de ontwikkeling waarbij de grenzen tussen professionele en privécommunicatie vervagen en gebruikers steeds meer gebruik gaan maken van (mobiele) videocommunicatie.’