ThoughtSpot haalt nieuwe financiering op en wordt 4,2 miljard USD waard

Redactie WINMAG Pro
Na sterke groei in cloud zorgt investering van 100 miljoen USD voor snellere innovatie, biedt het kansen voor fusies en overnames en helpt het de Modern Analytics Cloud wereldwijd naar nog meer organisaties te brengen.

ThoughtSpot, het Modern Analytics Cloud bedrijf, heeft in een Series F-financieringsronde 100 miljoen USD opgehaald tegen een nieuwe waardering van 4,2 miljard USD. Dit is meer dan een verdubbeling van de eerdere waardering van het bedrijf en het brengt de totale financiering op 674 miljoen USD. De financieringsronde werd geleid door nieuwe investeerder March Capital vergezeld door bestaande investeerders Lightspeed Ventures, Snowflake Ventures, Khosla Ventures, Fidelity, Capital One Ventures, General Catalyst, Sapphire Ventures en GIC.

ThoughtSpot ziet kansen voor groei en richt zich op nieuwe functies voor ontwikkelaars en dataprofessionals. Daarvoor kondigt het vandaag de nieuwe ThoughtSpot Data Workspace aan, een set tools die ‘Live Analytics’ naar klanten over de hele wereld brengt. Beide aankondigingen worden gedaan voor de start van Beyond, het jaarlijkse klantenevent van ThoughtSpot op 16 november.

De vruchten plukken van de cloud

De nieuwe ronde komt twee jaar na de Series E-financiering waarbij ThoughtSpot 248 miljoen USD ophaalde tegen een waardering van 1,95 miljard USD. Sindsdien is het bedrijf sterk gegroeid, met meer dan 200 miljoen USD op de bank voorafgaand aan deze financieringsronde. In 2020 nam ThoughtSpot de strategische beslissing om te transformeren naar een ‘cloud-first’ bedrijf. In het najaar introduceerde het de Modern Analytics Cloud, de eerste SaaS-oplossing waarmee een eenvoudige, open en programmeerbare gebruikerslaag voor de moderne data stack wordt geboden. Sindsdien is er een enorme verschuiving geweest in het analytics-ecosysteem, omdat bedrijven niet alleen hun data naar de cloud verplaatsen, maar hun volledige data stack opnieuw vormgeven. Deze moderne data stack creëert enorme waarde voor bedrijven.

Met deze nieuwe cloud-oplossingen is ThoughtSpot de aangewezen gebruikerslaag voor deze nieuwe data stack. Het bedrijf heeft integraties en samenwerkingen met partners als Snowflake, Databricks, Amazon Web Services, Microsoft Azure, GoogleBigQuery, DataRobot, dbt Labs, Dremio en Starburst. Hierdoor is ThoughtSpot nadrukkelijk aanwezig in de moderne data stack. De live analytics-oplossingen van ThoughtSpot bieden organisaties een intuïtieve, interactieve manier om te profiteren van innovaties in het cloud-ecosysteem.

"Vóór ThoughtSpot hadden we geen eenvoudige manier om onze cloud-data te benutten", zegt Vivek Malhotra, Sr. Manager Customer Development Analytics bij Unilever. "Nu kan ons financiële team snel bruikbare inzichten krijgen op de schaal en met snelheid die we nodig hebben."

ThoughtSpot wordt inmiddels gebruikt door organisaties wereldwijd en is aanzienlijk gegroeid. Zo nam afgelopen jaar de jaarlijks terugkerende omzet uit cloud-producten met meer dan 250 procent toe. De cloud-producten zijn nu goed voor meer dan de helft van de jaarlijkse terugkerende omzet. Verder kocht afgelopen jaar 85 procent van de nieuwe klanten cloud-oplossingen. Een kwart van die aankopen waren zescijferige investeringen.

Ook is ThoughtSpot op verschillende manieren bekroond voor de innovatie en waarde die het bedrijf levert. Zo ontving het voor het vierde jaar op rij een Forbes Cloud 100-honneur, was het Gartner’s Peer Insight Customers’ Choice voor Analytics & Business Intelligence platformen, kreeg het een Best Usability Award in Business Intelligence van TrustRadius en won het een award voor beste SaaS-product voor Business Intelligence en Analytics.

​​De volgende groeigolf versnellen

De nieuwe investering wordt gebruikt om groei te versnellen door te focussen op de rollen waarop de hele moderne data stack is gebaseerd: analisten, data engineers en ontwikkelaars. Dataprofessionals hebben tools nodig om data beter te modelleren, snel nieuwe projecten te starten en self-service voor eerstelijns gebruikers mogelijk te maken.

Met ThoughtSpot Everywhere, het ontwikkelplatform van ThoughtSpot, kunnen bedrijven analyses integreren in hun eigen apps die gebruikmaken van verschillende cloud-diensten van ThoughtSpot via eenvoudige en flexibele API's. Sinds de introductie groeit ThoughtSpot Everywhere ieder kwartaal meer dan 100 procent, omdat organisaties analytics naar alle zakelijke applicaties willen brengen. De financiering wordt ook benut om go-to-market activiteiten, zoals verkoop en marketing, en samenwerkingen met SaaS-providers en cloud-platformbedrijven te stimuleren.

Bedrijven zijn continu op zoek naar nieuwe use cases en manieren om sneller waarde te halen uit analytics-projecten. Hierdoor is bij veel organisaties een nieuwe rol ontstaan: de analytics engineer. Deze personen hebben de taak systemen te ontwerpen die snel, op schaal en voor gebruikers van alle achtergronden en technische vaardigheden analyses kunnen leveren. Met de nieuwe Data Workspace en SpotApps, biedt ThoughtSpot deze professionals nieuwe mogelijkheden. De financiering wordt ook gebruikt voor de go-to-market strategie van deze nieuwe oplossingen.

“Een van de meest uitdagende en meest lonende aspecten van het zijn van CEO, is een bedrijf helpen gefocust te blijven op de veranderende behoeften van klanten. Dat is precies wat ThoughtSpot het afgelopen jaar heeft gedaan toen we onze groei als cloud-bedrijf versnelden”, zegt Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot. “Onze klanten vertrouwen op ons om niet te hoeven werken met gegevens die weinig inzichtelijk bieden terwijl ze hun bedrijf op data bouwen. De financiering laat zien hoe waardevol het werk dat we met onze klanten doen, is geworden.”

“Vanaf het begin is ThoughtSpot gericht op één missie: het creëren van een meer op feiten gebaseerde wereld. De groei van ons cloud-aanbod heeft onze eigen verwachtingen overtroffen, waardoor het realiseren van die missie wordt versneld”, aldus Ajeet Singh, medeoprichter en Executive Chairman van ThoughtSpot. "We zijn verheugd te zien dat zowel cloud-native bedrijven waaronder Cloud Academy en Frontify, als grote organisaties zoals T-Mobile hun datateams productiever en hun bedrijven meer datagedreven maken met de Modern Analytics Cloud."

"We zijn trots om het ThoughtSpot-team van wereldklasse te ondersteunen terwijl ze de snelgroeiende markt voor cloud analytics blijven domineren", zegt James Montgomery, medeoprichter en Managing Partner van March Capital. “Het innovatieve, cloud-native platform van ThoughtSpot maakt het voor elk bedrijf, van snelgroeiende startups tot wereldwijde ondernemingen, gemakkelijker dan ooit om waardevolle inzichten te krijgen en slimmere beslissingen te nemen op basis van de grote hoeveelheden data die ze verzamelen. We kijken ernaar uit met onze operationele en industriële expertise ThoughtSpot te helpen uit te groeien tot de leider in deze belangrijke categorie.”

Ga voor meer informatie over ThoughtSpot naar Beyond 2021 of probeer ThoughtSpot zelf.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie