Waarom de oude PBX nu echt niet meer kan

Joël van Vugt
Jarenlang kon je als bedrijf niet zonder: de PBX, oftewel de Private Branch Exchange. Inmiddels wordt het apparaat met uitsterven bedreigd. Hoe kan dat? En wat wordt dan zijn opvolger?

Branche Exchange

Telefoneren werkt al meer dan honderd jaar hetzelfde. Als van het ene toestel naar het andere wilt bellen, dan toets je een nummer in. Vervolgens komt jouw verzoek terecht in de telefooncentrale die jouw toestel vervolgens verbindt met het toestel dat verbonden is aan het gekozen nummer. Simpel en doeltreffend. Zo`n verbinding wordt ook wel een Branche Exchange genoemd.

Private Branche Exchange

Zo`n verbinding werkt helemaal prima voor het gros van de mensen, die één vast toestel in huis hebben. Maar bij bedrijven, waar soms honderd of meer mensen een eigen toestel hebben, is dit principe niet heel handig. Je zou dan voor ieder toestel een eigen verbinding moeten hebben naar de centrale telefooncentrale om je buurman te kunnen bellen. Speciaal hiervoor werd de Private Branch Exchange uitgevonden. Het apparaat bundelt alle interne lijnen en schakelt deze door naar één of meerdere lijnen naar buiten toe. Hiermee wordt het ook mogelijk om direct intern te kunnen bellen. Niet langer via de centrale ver weg, maar via de interne PBX.

Analoog versus digitaal

Het ‘probleem’ van de standaard PBX is dat deze is uitgevonden in een andere tijd. Eentje waarin al het telefoonverkeer analoog verliep. Inmiddels is digitaal echter de nieuwe norm. Bovendien bellen ook zakelijk meer en meer mensen mobiel. Die heb je tenslotte altijd bij je. Ontwikkelaars hebben hun best gedaan om ook de PBX van een upgrade te voorzien. Bijvoorbeeld door er een extra verbinding in te leggen, waardoor je ook digitale bestanden en gesprekken door kunt zetten. Toch legt de PBX het nu logischerwijs af tegen zijn opvolger, de IPBX.

Voordelen IPBX

De voordelen van de IPBX zijn enorm ten opzichte van een analoge PBX. Al het verkeer verloopt namelijk via de netwerkkabel. En dat is dezelfde die je nu ook al gebruikt voor je internet. Het bedrijfsnetwerk wordt hierdoor een stuk simpeler, goedkoper en makkelijker te onderhouden. Bovendien is telefonie niet langer beperkt tot een telefoon. Door het gebruik van softphones kun je het bedrijfsnetwerk direct uitbreiden tot telefoneren op je computer, tablet of smartphone. Hierdoor ben je ook niet meer gebonden aan de locatie. Gewoon mobiel bellen met je bedrijfsnummer of een gesprek doorverbinden naar een mobiel worden zo mogelijk.

Makkelijk koppelen

Daarnaast kun je een IPBX centrale ook makkelijk koppelen aan allerlei applicaties. Krijg je een gesprek binnen, dan kun je bijvoorbeeld via de CRM niet alleen zien wie het is, maar wordt ook automatisch zijn file geopend, zodat je direct alle gegevens bij de hand hebt. Ideaal voor de klantenservice, of voor een sales afdeling. Door te digitaliseren kun je telefonie nog meer dan ooit integreren met de rest van je bedrijfsomgeving.

LEES OOK: Waarom een hdmi monitor kopen?

3CX

Uiteraard zijn er aanbieders genoeg. De bekendste hiervan is waarschijnlijk 3CX, die een totaaloplossing aanbiedt. Telefonie kan zowel via de cloud als on-premise, zowel via een hardphone als een softphone en als je het in de cloud draait, kun je zowel kiezen voor een Public als een Private Cloud.

Einde ISDN

Tot slot helpt ook KPN nog een handje mee om de de PBX een laatste slag toe te brengen. Vanaf september worden de ISDN 1 en 2 verbindingen gestaakt, waardoor veel PBX centrales niet langer meer bruikbaar zullen zijn. Overstappen is dus gewenst en eigenlijk is alleen digitaal daarbij een realistische optie.