Communicatie in crisistijden: een (oplosbaar) probleem

Geert van der Klugt
‘Het Nieuwe Werken’ wordt sinds jaar en dag aangeprezen als dé toekomst voor het Nederlandse MKB. Het toekomstbestendige bedrijf zou bol van de zelfstandige, mobiele en flexibele medewerkers staan. Die medewerkers zouden minder reizen, resultaatgerichter werken en beter presteren. Nu, tien jaar nadat de term in het leven werd geroepen, werkt het Nederlandse MKB op eenzelfde manier als de early adopters van toen voor ogen hadden. Niet om de voordelen van dit nieuwe werken te benutten, maar omdat het moet.

Het coronavirus doet de rondte. De stress van kantoortuinen en filerijden is de wereld uit, maar van een succesverhaal valt niet te spreken. Het MKB was onvoldoende voorbereid. De transitie naar thuiswerk is gelukt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Weinigen slaagden erin om de continuïteit van het bedrijf optimaal te waarborgen en werknemers veilig te stellen.

De inzet van technologie, waaronder communicatiesoftware, was een hoofdvoorwaarde voor de werkwijze die ‘Het Nieuwe Werken’ aanprees. Was er aan deze voorwaarde voldaan, dan hadden heel veel MKB’ers er beter voorgestaan. Bij het gros van crisisslachtoffers liet de communicatietechnologie te wensen over. Sommige gebeurtenissen waren onvermijdelijk, maar het zou te makkelijk zijn om te zeggen dat niets beter te incasseren was.

Velen kwamen en komen voor gigantische uitdagingen te staan. De crisis is een verschrikkelijk iets. Maar ook iets verschrikkelijks kan aansporen tot verbetering. En voor diegenen die onvoorbereid de thuiswerkperiode in moesten, is lang niet alles verloren. Moderniseren moet. En moderniseren kan.

Het wordt je vandaag de dag bijzonder makkelijk gemaakt om toekomstbestendig te werk te gaan. Bijvoorbeeld door 3CX, de ontwikkelaar van een communicatieplatform voor telefonie, videoconferencing en chat. Om slachtoffers van de crisis te helpen, bieden zij hun product drie jaar lang gratis aan. Daarbij maak je zes maanden lang gebruik van gratis hosting, wat betekent dat jouw bedrijf in die periode kosteloos videobelt, telefoneert en chat. Zolang de thuiswerkperiode aanhoudt is dat broodnodig. Maar ook voor op het moment dat we terugkeren naar kantoor, biedt de mogelijkheid een geweldige kans. Ben je namelijk voorzien van de technologie die communicatie waar en wanneer dan ook mogelijk maakt, dan treed je een zekerdere bedrijfstoekomst tegemoet.

Axelle Bourgeois is Regional Channel Manager bij 3CX. Omdat communicatie zich sinds het begin van de crisis in een stroomversnelling bevindt, staat Bourgeois aan het front van een razendsnel groeiende markt. Dat is voor haar niets nieuws. Niet lang na een start bij 3CX’ hoofdkantoor in Cyprus, werd Bourgeois aangesteld om de Franse communicatiemarkt te veroveren. Frankrijk liep achter, maar is inmiddels de op één na belangrijkste regio van Europa. Vandaag de dag is Bourgeois verantwoordelijk voor 3CX’ groei in de Benelux. ‘Het gebied is anders’, vult zij aan, ‘maar de ambitie soortgelijk.’

Om meer te weten te komen over de levensreddende boei die communicatietechnologie heet, spraken we de Fransoos. Dit is haar verhaal.
 

Waarom is 3CX jouw thuis?

We doen er alles aan om een zo vriendelijk mogelijke bedrijfscultuur te behouden. Met succes, want de organisatie voelt als familie. Toen ik in 2014 begon, werkten we met zo’n 50 man. Zes jaar later is dat aantal verviervoudigd. Het is super om dagelijks met collega’s uit meer dan 15 verschillende landen te kunnen werken.
 

Hoe heeft de coronacrisis de communicatiemarkt beïnvloed?

Gebruik is radicaal veranderd. We communiceren meer dan ooit. Bedrijven willen dat medewerkers waar en wanneer dan ook bereikbaar blijven. Videoconferences behoren tot de corebusiness; interne communicatie vindt niet langer op kantoor, maar vanuit huis plaats.
 
Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moet er creatiever dan ooit worden gecommuniceerd. Velen slagen daarin, want van februari op maart is het aantal videoconferences met 400 procent gestegen. Ook het gebruik van interne chat, live chat onder supportmedewerkers en iOS- en Androidapps blijft stijgen. Bovendien is de vraag naar cloudcommunicatie gegroeid. Dat mag geen verrassing weten, want als er iets is wat helpt bij het naleven van social distancing, dan is het de cloud.
 
Om onderscheidend te blijven, moeten we in alle benodigdheden voor thuiswerk voorzien. Pas dan kunnen we onszelf een ‘unified communications’-platform noemen. Introduceren we 3CX bij resellers en dienstverleners, dan wordt er - zonder uitzondering - gevraagd of conferencing inbegrepen is. In tijden als deze is conferencing nou eenmaal van belang.
 
We zien onze rol bij het tegengaan van de virusverspreiding als vitaal. Bedrijven moeten kunnen focussen op ondernemerschap, ook wanneer iedereen thuis zit. Door de tools die daarvoor benodigd zijn beschikbaar te maken en door te ontwikkelen, dragen we een steentje bij.
 

Blijft de markt in opmars op het moment dat we terugkeren naar kantoor?

Absoluut. De crisis heeft het belang van continuïteit onderstreept. Ook het MKB moet zich zien te wapenen tegen onvoorspelbare gebeurtenissen. Bovendien blijkt werken op afstand voor sommigen grote voordelen te hebben, dus is het aan ons om deze werkwijze mogelijk te blijven maken.
 

Hoe onderscheidt 3CX zich van platformen als Microsoft Teams en Google Hangouts?

3CX is simpel, betaalbaar en flexibel. Aangezien elk bedrijf anders is, is 3CX aanpasbaar om aan uiteenlopende wensen te voldoen. Elke licentie draait op dezelfde kern. Hoe groot de organisatie ook is of wordt: iedereen kan videoconferencen, live chatten en telefoneren, zij het via de browser, desktop, notebook, tablet of smartphone.

Hebben we het over verschillen tussen welbekende alternatieven, dan is ons licentiemodel leidend. Waar anderen een maandelijkse prijs per gebruiker rekenen, is het aantal gebruikers bij ons ongelimiteerd. Je betaalt voor het maximale aantal gelijktijdige gesprekken. Als resultaat zien overstappers besparingen van tot wel 80 procent.

We richten ons uitsluitend op resellers en dienstverleners. Je kan 3CX dus niet direct van ons afnemen. In plaats daarvan spreek je één van de honderden partners aan. Zij kunnen veel meer tijd en energie in ondersteuning en informatie steken, wat het voor ons mogelijk maakt om volledig te focussen op de ontwikkeling van een topproduct.
 

Resell, dienstverlening en veiligheid 

De crisis zet een schijnwerper op het belang van communicatiesoftware. IT-dienstverleners krijgen met maatschappelijke verantwoordelijkheid te maken. Het zijn zij die bedrijfsnoodzakelijke software aan de man moeten zien te brengen. ‘En daar helpen we bij mee’, vult Bourgeois aan. ‘Al onze standaardlicenties zijn de komende drie jaar gratis.’ Dit stelt bedrijven in staat om niet af te hoeven hangen van de gratis communicatietools die met regelmaat in het nieuws verschijnen na een zoveelste datalek. De hosting van gratis licenties neemt 3CX zes maanden lang op zich. De telefooncentrale bevindt zich dus op een veilige plek, ver verwijderd van het bereik van cybercriminelen. ‘We treffen meerdere veiligheidsmaatregelen’, vervolgt Bourgeois. ‘Secure SIP, configureerbare anti-hacking en IP Blacklisting zijn inbegrepen. Dit betekent dat zelfs wanneer het bedrijfsnetwerk wordt aangevallen, de telefooncentrale niet perse gecompromitteerd wordt.’ 3CX is dus veilig voor gebruik in het onderwijs. Vandaar stelt 3CX Pro-licenties een jaar lang gratis beschikbaar voor onderwijsinstellingen.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geertvan der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanGeert