Facebook zegt privacy-richtlijnen te gaan aanpassen

Facebook voelt zich slachtoffer in de kwestie Cambridge Analytica

Redactie WINMAG Pro
Na de enorme ophef rondom het analysebedrijf Cambridge Analytica heeft Facebook voor het eerst van zich laten horen. Facebook is boos, voelt zich slachtoffer en gaat richtlijnen aanpassen.

Voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen wist Cambridge Analytica in 2015 via een app de gegevens van zo’n 50 miljoen Amerikaanse Facebook-gebruikers te bemachtigen. Alexander Nix, CEO van Cambridge Analytica, is inmiddels op non-actief gesteld door het bestuur van het bedrijf. De schorsing duurt zolang het onderzoek naar het handelen van Cambridge Analytica loopt.

In de maling genomen

Facebook voelt zich in de maling genomen door Cambridge Analytica. Mark Zuckerberg en zijn team werken momenteel dag en nacht om alle feiten boven tafel krijgen. In een verklaring staat te lezen dat Facebook de richtlijnen gaat aanpassen en verstevigen om zo de persoonlijke gegevens van de gebruikers beter te beschermen. Naar verwachting zal topman Mark Zuckerberg zich vrijdag over deze kwestie uitspreken. Volgens een bericht in The New York Times stapt hoofd beveiliging Alex Stamos op omdat hij het oneens is met de wijze waarop zijn werkgever Facebook de verspreiding van nepnieuws aanpakt.

Waardevermindering aandeel Facebook

De affaire Cambridge Analytica heeft geresulteerd in een waardevermindering van het aandeel Facebook. Dat komt omdat beleggers de angst hebben dat strengere privacyregels leiden tot een verlaging van de reclame-inkomsten. In totaal gaat het om een waardevermindering van enkele miljarden dollars in enkele dagen tijd. Een groep investeerders heeft Facebook inmiddels voor de rechter gesleept. Ze voelen zich misleid en willen compensatie voor de waardedaling van hun aandelen.

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), die de belangen behartigt van consumenten in de USA, heeft Facebook schriftelijk om opheldering gevraagd. In een reactie zegt Facebook de vragen van de autoriteiten te beantwoorden. Ook de Europese Commissie en de Britse parlementaire commissie hebben Facebook om opheldering gevraagd.

#DeleteFacebook is trending

Ook op social media zijn de gevolgen van de kwestie zichtbaar. Brian Action, oprichter van WhatsApp, roept gebruikers op om hun Facebook-accounts te verwijderen. De hashtag #DeleteFacebook is trending en gebruikers gaan inderdaad over tot het verwijderen of inactief maken van hun Facebook-account. Omdat het verwijderen van een Facebook–account niet heel gemakkelijk gaat, zien we momenteel ook veel links op social media naar artikelen waar wordt uitgelegd hoe je een Facebook-account kunt verwijderen.

10 miljoen Nederlandse gebruikers 

Dat de kwestie ook de gemoederen in Nederland flink bezighoudt, is niet zo gek. In ons land zijn ruim 10 miljoen mensen lid van Facebook. Wereldwijd gaat het om maar liefst 2,2 miljard Facebook-gebruikers. Deze gebruikersaantallen leveren een gigantische stroom gebruikersdata op. De kennis wordt gebruikt om advertenties beter op de doelgroep af te stemmen. In Europa zijn de privacyregels een stuk strenger dan in de Verenigde Staten. De verwachting is dat de privacyregels rondom de data van Facebook-gebruikers de komende tijd zullen worden aangescherpt.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie