Facebook introduceert marktonderzoek-app

Redactie WINMAG Pro
Facebook heeft een nieuwe marktonderzoek-app geïntroduceerd. Hiermee wil het informatie gaan verzamelen van haar gebruikers die daar vrijwillig toestemming voor hebben gegeven.

Eerder dit jaar deed Facebook al een marktonderzoek en raakte het hierdoor nog in opspraak omdat bleek dat Facebook tieners betaalde om hun internetverkeer te mogen inzien en onderzoeken. 

De Study-app

De nieuwe Facebook app, de Study-app genaamd, onderzoekt ook het internetverkeer van de gebruiker. Wanneer je mee wil doen aan het onderzoek, kun je je registreren. Word je uitgekozen door Facebook, dan kun je de app downloaden en gaan gebruiken. Vanaf het moment dat je de app geïnstalleerd hebt, worden je gegevens, informatie over je telefoongebruik, het gebruik van de app en je locatie doorgestuurd naar Facebook, krijg je hier wel iets voor terug. Facebook belooft namelijk dat de deelnemers een ‘beloning’ zullen krijgen voor het delen van hun internetverkeer.

LEES OOK: Is de vingerafdrukscanner echt zo veilig als we denken?

Meer inzicht

Facebook wil met de nieuwe app meer inzicht krijgen in de informatie die ze van gebruikers verzamelen. Ook zegt het dat de deelnemende gebruikers altijd een optie hebben om de app weer uit te schakelen, mochten ze dit willen. Helaas is de Study-app voorlopig nog niet in Nederland te gebruiken. Tot nu toe is alleen nog bekend dat de app in India en de Verenigde Staten gebruikt zal gaan worden.

Problemen voor Facebook

Facebook heeft het afgelopen anderhalf jaar regelmatig verschillende problemen gehad omdat het bedrijf steeds weer gebruikersgegevens inzamelde en gebruikte zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte waren en hier toestemming voor hadden gegeven. Ook is bekend dat Facebook de afgelopen jaren regelmatig data lekte. Met de Study-app willen ze dit allemaal voorkomen, omdat voor alle gegevens die ze hiervan verkrijgen, wel toestemming gegeven is.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie